Кодекс України про адміністративні правопорушення – це нормативний акт, що регулює громадське відношення до притягування до відповідальності. Кодекс встановлює список всіх правопорушень (до речі, даний список може бути доповнений на регіональному рівні), інформацію про органи, що розглядають такі справи, порядок притягнення до відповідальності та порядок виконання рішень.
Правопорушення адміністративне відноситься до адміністративних справ, або, як їх ще називають, справ адміністративної юрисдикції, в їх основі є публічно- правовий спір та на них поширюється юрисдикція адміністративних судів. Це справи, пов’язані з діяльністю чи бездіяльністю органів, які здійснюють управлінські функції або надають адміністративні послуги на підставі законодавства.
Практика розгляду судами справ про адміністративні правопорушення підпадає під урегулювання КУпАП, КАС України, великою кількістю підзаконних нормативно-правових актів, які регулюють діяльність учасників публічно-правових відносин. Оскільки актів є багато, а відповідальність у більшості випадків – незначною, багато людей вирішує для себе, що краще заплатити штраф, ніж довго і дорого відстоювати свої законні права. Вважаємо дану позицію помилковою, і готові допомогти Вам у захисті Ваших прав, надаючи консультації та представляючи Ваші інтереси у розгляді справ як в суді, так і в інших органах.
Розглядають такі справи адміністративні комісії при виконавчих комітетах сільських, селищних, міських рад та їх посадові особи, районні, районні у місті, міські чи міськрайонні суди (судді), а у випадках, передбачених Кодексом, місцевими адміністративними та господарськими судами, апеляційними судами, Верховним Судом; органами Національної поліції, органами державних інспекцій та іншими органами (посадовими особами), уповноваженими на те Кодексом.
Адміністративне правопорушення: розгляд справи
За загальним правилом, справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення, проте є і винятки, наприклад, справи про перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш, як на двадцять кілометрів на годину, або порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, розглядаються за місцем обліку транспортних засобів або за місцем проживання порушників.
Розгляд справи про адміністративне правопорушення розпочинається з оголошення складу колегіального органу або представлення посадової особи, яка розглядає дану справу та завершується винесенням постанови по справі, яка може бути оскаржена до вищестоящого органу або до суду, про що обовʼязково має бути зазначено у самій постанові. Постанова судді у справах про адміністративне правопорушення оскаржується до апеляційного суду. Апеляційний перегляд здійснюється впродовж двадцяти днів з дня надходження справи до суду.
Адміністративні справи розглядають окружні адміністративні суди та місцеві загальні суди.
Підсудність адміністративних справ, повʼязаних з оскарженням рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності — місцевим адміністративним судам, підсудність адміністративних справ повʼязаних з оскарженням фізичною або юридичною особою рішень, дій, бездіяльності суб’єкта владних повноважень – окружні адміністративні суди. КУпАП містить вичерпний перелік адміністративних справ, які підсудні місцевим загальним судам, адміністративним судам та окружним адміністративним судам.
Адміністративні справи: види
Справи про адміністративні правопорушення поділяють на:
- Адміністративні справи незначної складності (малозначна справа), типові та зразкові адміністративні справи. Діло, яке містить спірний характер щодо членів та предмету правовідосин, не потребує ведення підготовчого провадження або судового засідання для повного та всебічного розкриття його обставин.
- Типові адміністративні справи – справи, відповідачем у яких є один і той самий суб’єкт владних повноважень (його відокремлені структурні підрозділи), спір у яких виник з аналогічних підстав, у відносинах, що регулюються одними нормами права та у яких, позивачами заявлено аналогічні вимоги.
- Зразкова адміністративна справа – типова адміністративна справа, прийнята до провадження Верховним Судом як судом першої інстанції для постановлення зразкового рішення. Перелік рішень Верховного суду по зразковим справам знаходиться на сайті Верховного суду України.
Адміністративні справи розглядаються за правилами спрощеного або загального позовного провадження. За правилами спрощеного позовного провадження розглядаються малозначні справи за винятками, передбаченими КУпАП. Окремі категорії адміністративних справ незначної складності розглядаються судом без повідомлення учасників, оскарження ненадання державним органом відповіді на звернення або запит на інформацію.
Окремі категорії складних адміністративних справ мають особливий порядок розгляду. Наприклад, перегляд справи про адміністративне правопорушення проходить у порядку спрощеного позовного провадження Верховним Судом у складі колегії Касаційного адміністративного суду.
За результатами розгляду адміністративної справи суд виносить рішення.
Виділяють наступні види судових рішень в адміністративних справах:
- ухвали;
- рішення;
- постанови.
Ухвали про залишення позовної заяви без руху, відкриття провадження в адміністративній справі, зупинення (відкладення) провадження у справі, закриття провадження у справі, та інші, викладаються окремим документом. Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Судові рішення викладаються письмово у паперовій та електронній формах, складаються з вступної, описової, мотивувальної і резолютивної частин, та проголошуються у судовому засіданні, яким завершується розгляд справи. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Станом на даний час, судова практика у справах про адміністративні правопорушення доволі швидко змінюється, для прикладу, ще на початку 2020 року судовий збір за оскарження постанови про адміністративне правопорушення не стягувався, а, згідно рішення Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 року у справі № 543/775/17, Верховний суд дійшов висновку, що за подання позовної заяви про скасування постанови про адмінправопорушення необхідно сплачувати судовий збір у розмірі 0,2 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (у 2020 році – це 420,40 грн).
Наша юридична компанія впродовж багатьох років надає кваліфіковану допомогу у сфері захисту прав та інтересів особи. Ми завжди в курсі змін судової практики у справах про адміністративні правопорушення, тому, скориставшись послугами наших кваліфікованих спеціалістів, ви зекономите Ваш час та кошти. Наші юристи в будь-який час готові відповісти на Ваші запитання та виїхати для надання правової допомоги.